الاثنين، 2 يونيو، 2008

شخصيات من زمن فات


أحكي لكم اليوم عن شخصيه فوق العاده ،هو لم يكن احد زبائني كشخصيات حكاياتي السابقه ،ولكنه واحد من الاطباء الذين اعتز بمعرفتهم والذي يندر ان نقابل مثله في ايامنا هذه

هو الدكتور ابراهيم عباس احد اشهر وامهر اطباء الجراحه في مدينتي وكان الوحيد لسنوات طويله قبل ان يظهر اطباء اخرين في نفس التخصص ،و لم يستطيع احدهم ان يرقي لمستواه

انه واحد من خمسة ابناء لعم عباس السيد عامل الغزل والنسيج البسيط والذي كان يعيش في هذه الحياه من اجل هدف واحد ،هو ان يصل باولاده الي اعلي الدرجات ، ومع ضيق الحال لم يكن يبخل علي تعليمهم ولا يفرق في ذلك بين ولد وبنت

ولكن خاب امله في ابنائه جميعا ولم يستطع احدهم ان يحقق امنيته ويحصل علي شهاده جامعيه الا ابراهيم الذي كان يظهر الكثير من النبوغ والذكاء

وكان يسير في الدراسه بخطي ثابته ويتفوق علي جميع اقرانه حتي انه في الثانوية العامه كان من العشره الاوائل علي مستوي الجمهوريه ،

ثم التحق بكلية الطب ليصبح عم عباس علي مقربه من تحقق امله في ان يصبح احد ابنائه طبيب، ولكن القدر لم يمهله ليري ابنه يرتدي البالطو الابيض فتوفي ومازال د/ إبراهيم في السنة الثالثه

بوفاة ابيه اصبح د/ابراهيم في مهب الريح ،فقد العائل والسند والصديق ، وكاد ان يترك الكليه لعدم وجود المال اللازم للدراسه
ولكن الجميع اصروا علي ان يكمل المشوار ،خاصة اخته سحر و التي تكبره بعام واحد فلقد كانت تري فيه حلمها الذي لم تستطيع تحقيقه،كانت تراه هو الامل الباقي لهذه الاسره

حاول الجميع مساعدته خاصة سحر التي عملت باكثر من وظيفه تتناسب مع دبلوم التجاره الذي تحمله، اشترت آله كاتبه بالتقسيط وكانت تسهر طوال الليل لتعمل عليها

كانت ايه في الجمال ولكنها كانت ترفض الزواج حتي ينتهي اخيها من دراسته ، كما جاء مرض امها ليزيد الامر صعوبه

وبعد سنوات من العذاب تخرج د/ ابراهيم بنجاح باهر وكان ينتظر وظيفته كمعيد ،
وقتها كانت حرب 67 علي الابواب و التحق ابراهيم بالجيش كغيره من خيرة الشباب ، وبالطبع طالت السنوات وكل شئ بحياته متوقف وكل احلامه واحلام اخوته - وعلي راسهم سحر- مؤجله

استمرت سحر في رفض الزواج لترعي امها وانتظرت
ان ينهي خدمته العسكرية بفارغ الصبر حتي يتحمل المسؤلية و تكون بذلك قد ادت واجبها علي اكمل وجه

وبعد تحقيق النصر اخذ د/ابراهيم يستعد لانهاء اوراقه والعوده لممارسة حياته الطبيعيه واستلام وظيفته بالجامعه

استقل احدي الحافلات التابعه للجيش في طريقه من السويس الي القاهره ، وأخذ يحلم بالمستقبل وما ينتظره فيه ، وما يجب ان يفعله ليرد الجميل لكل من ساندوه

كان متلهف بشده حتي انه استبدل مقعده في آخر الحافله بآخر قريب من باب النزول

لم يكن يعلم وقتها انه بتغييره لمقعده سيغير مجري حياته ويقلبها راسا علي عقب

كان الطريق من السويس الي القاهره مازال يحتوي علي العديد من الحفر والمطبات والتي سقطت الحافله في احداها ليموت السائق وعدد من الركاب خصوصا من كانوا في المقاعد الاماميه

ونقل الدكتور ابراهيم الي مستشفي الشرطه في حاله حرجه بين الحياة والموت ،ليقرر الاطباء بتر ساقيه ، ويبقي في العناية المركزة اكثر من شهر

بالطبع فقد وظيفته بالجامعه واصيب بحالة اكتئاب

كانت سحر هي اكثر من صدم ، فهي تنتظر هذ اليوم
بفارغ الصبر منذ عشر سنوات ، ولكن بعد ما حدث اصرت اكثر علي رفض الزواج حتي ترعي اخيها وامها

تكفل الجيش بتركيب جهاز تعويضي لد/ابراهيم ، و بعد فتره استطاع ان يتجاوزمحنته ويتعايش مع حياته الجديده ،

استلم وظيفته الجديده كطبيب مقيم في المستشفي العام ، ثم حصل علي الماجيستر في تخصص الجراحه العامه وبدأ في تحضير الدكتوراه ،وبسبب نبوغه ومهارته ذاع صيته في المدينه والمدن المجاوره وكان ياتيه المرضي من اماكن عده

كانت سحر تتعذب وهي تري اخيها والعمر يمر به ولم يحاول حتي ان يفكر في الزواج ، في الماضي كانت تتمني له ان يرتبط بطبيبه مثله ويعيش حياته في سعاده و يتحمل عنها المسؤليه

كانت تتمني ايضا ان تجد الشخص المناسب الذي تكمل معه بقية عمرها ، ولكن كيف هذا الآن وهي وهي مسئوله عن رعاية اخيها وامها ولن تستطيع ان تتخلي عنهما

بعد فتره ظهرت نجاة في الافق ،هذه الممرضه الشابه التي كانت تعمل بنفس المستشفي وتعاون دكتور ابراهيم في الكثير من العمليات الهامه ، لم تستطع ان تخفي اعجابها به وباخلاقه ومهارته العاليه ، هو ايضا اعجب بها وباخلاقها وجمالها

عرض د/ابراهيم الامر علي سحر التي ثارت ورفضت في البدايه ، لم تكن تتخيل ان حتي هذا الحلم الوحيد الباقي قد تحطم علي صخرة الواقع

نجح اخيرا في اقناعها بتقبل الامر الواقع وانه لا يمكن ان يتزوج طبيبه ومن سترضي به وهو بحالته هذه كما انه يقترب من الاربعين واوشك قطار الزواج ان يمر

في مدة بسيطه استطاعت نجاة ان تكسب حب وثقة سحر التي لم يوفقها الحظ في الحصول علي زوج مناسب وبقيت الي الابد بغير زواج

مرت الايام وسحر تنتظر ان تسمع خبر سعيد ولكن بلا جدوي ، فلقد كانت مشيئة الله ان لا ينجب الدكتور ابراهيم بسبب نوع نادر جدا من انواع العقم ، فهو سليم تماما وكذلك زوجته و يوجد نوع من عدم التوافق الذي يسبب عدم تكوين الجنين
ويمكن لهما ان ينجبا فقط اذا ارتبط كل منهما بشخص آخر

رفضت نجاة الانفصال واصرت علي ان تظل بجواره للابد حتي ولو بدون اولاد

اما هو فلقد عوضه الله تعالي بالمال الذي اتاه من حيث لا يحتسب ، كما عوضه بالعديد من الاطباء الشبان الذين تدربوا علي يديه وكان بمثابة لاب الروحي
لهم ولم يبخل علي احدهم بالعون والنصيحه واحيانا بالمال كعادته مع الجميع

كان يتكفل بالعديد من الاسر الفقيره ، بر جميع اخوته وعلي راسهم بالطبع سحر التي سافرت للحج والعمره اكثر من مره علي نفقته الخاصه

وصل الي اعلي المناصب فتولي رئاسة قسم الجراحه ورفض منصب مدير المستشفي بسبب ظروفه الصحية

توفيت امه وهي تدعو له بالصحه والسعاده وقلبها راضي عنه كل الرضي

كان الجميع بحبه بلا استثناء

وبعد رحلة عمره الحافله بالكثير من الاحزان والقليل جدا من الافراح وافته المنيه والجميع يبكيه ويترحم عليه

رحمه الله تعالي واسكنه فسيح جناته


-----------------------------------------------------

تحديث

صاحب المضيفه بيسأل اذا كانت دي قصه حقيقية

ايوه هي فعلا بالرغم من شدة غرابتها حقيقيه ولم يتم التعديل علي اي من احداثها ،فقط تم تغيير الاسماء




هناك 84 تعليقًا:

A.SAMIR يقول...

كان في يا دكتورة مسلسل من 4 او 5 سنوات اسمه حديث الصباح والمساء
في تتر البداية كان في كوبليه لأنغام بيقول تلقى حكايات البشر...فيها عبير العبر
بأفتكر الكوبليه دة كل ما بأدخل مدونتك الرائعة دي
عبر فعلا
تحياتي واحتراماتي

ro7 يقول...

الله يرحمه
ويجعله من ورثة جنة نعيم
سعدت جداااا
بزيارتي للمدونة
وهي اول مرة
بجد عشت مع القصة
واتمنيت يكون فيا
شوية من صفات بطلها
تحياتي ليك

ma_3alina يقول...

والله يا دكتورة سلمت يداكي .. هذه نماذج تستحق ان تبرز .. لان في الدنيا خير .. وسيبقى الخير والنماذج الطبية الى قيام الساعة

واحدة مفروسة يقول...

الله يرحمه
ما اكثر ما تحمله الدنيا فى طياتها من نماذج عديده للبشر منهم من يتم الكشف عنهم ، ليكونوا بمثابة الشمعه التى تضئ
للبعض نور الامل...
ومنهم من لم يتم الكشف عنهم الى الآن

المتحرش بها يقول...

بوست رائع وربنا يوفقك فى المدونة دى

صاحب المضيفة يقول...

يارب ارحمه واغفر له وارحمه يارب


لو دي قصة حقيقة


هاتبقى قصة رائعة ومؤثرة ومن غرابتها لم أصدقها من أول وهلة



شكر الله لك على طرحك

إنـســـانـة يقول...

إنا لله وإنا إليه راجعون


تعرفى .. انا بحبك اوى والله العظيم
:))))

جمعاوى روش طحن يقول...

ربنا يسامحك يا دكتور

كده برده ..الواحد لسه مخلص إنطحانات " مش غلطة مطبعية


يلاقى البوست ده


قد آلمنى حد البكاء

fahd يقول...

بشكل او باخر اشعر بان لهذه القصة لها علاقة بكي

قد تكونين قريبة لسحر التي وددت لو اعرف نهايتها


طبعا القصة جميلة ودرامية في بعض اجزائها

فضلا عن اسلوبك الجذل المشوق

حياتنا قصة يجب ان تحمل في طياتها معني ما

ولن تنتهي حتي يتكمل ذلك المعني

هناك اناس ماتوا لو يعلموا ما معني حياتهم

تحياتي

فاتيما يقول...

الواحد بييجى عندك يا فضفوضة
يحس إن الدنيا لسه فيها الخير
و تستاهل تتعاش
الله يرحمه

د/أبويحيى وادم يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رحمه الله رحمه واسعه وجزاه عن كل مافعل خير الجزاء وتقبل الله من اخته ما فعلت
كم فى حياتنا من مثل هذه الاحداث التى بها من العبر ما بها ولكن من يعتبر
فاعتبروا يا اولى الابصار
جزاكم الله خيرا اختنا على ما رويت
والسلام عليكم

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احمد سمير
ايوه عارفه المسلسل كان لسه بيعيدوه قريب

واللي يبس لحكايات الناس ويدقق ياما هاياخد من عبر ومواعظ ويوفر علي نفسه كتير من التجارب اللي نهاياتها معروفه

---------------

روح

اللهم آمين
اهلا بكِ اول مره هنا ويارب تنوريني دايما

--------------

باشمهندس ماعلينا

ربنا يخليك يا باشمهندس ، وكما قال المصطفي صلوات ربي وسلامه عليه
الخير فيّ وفي امتي الي يوم الدين

------------------

واحده مفروسه

اللهم آمين
واكيد في زيه نماذج كتير ربنا يجعل اعمالهم في ميزان حسناتهم ويجازيهم خير

---------------------

المتحرش بها

شكرا علي ذوقك واهلا بيك ويارب تنوريني دايما
ومبروك علي مدونتك الجديده

---------------

صاحب المضيفه

اللهم آمين
ايوه القصه حقيقيه جدا ومافيهاش اي تعديلات غير تغيير الاسامي
والواقع ياما فيه حاجات اغرب من الخيال

----------------

انسانه

وانا كما يا ياسو باموت فيك والله لله في لله كده

ربنا يجعلنا من المتحابين في جلاله

-----------------------

جمعاوي روش طحن

الله يكون في عونك ويعدي الانطحانات علي خير
ومعلش علي جرعه الكآبة اللي سببتهالك

--------------------

فهد

لا مش قرايب بس جيران وكمان الدكتور ابراهيم اصلا قصته معروفه عندنا لكل الناس
اما سحر فالسه لحد دلوقتي بتعيش في بيت العيله اللي كان الدكتور ابراهيم رحمه الله بناه علي احدث طراز وعملها هي شقه جميله جدا فيه كانت بتعيش فيها مع والدتها قبل ما تتوفي
-----------------------
فاطيما

اهلا يا طمطم اخبارك ايه
والدنيا فعلا بالرغم من انتشار الشر والناس اللي بقت لا تطاق لو دورتي هاتلاقي نماذج كتير زي كده تدي الواحد امل وتخليه يقدر يكمل فيها

-------------------------
د/ابو يحي وآدم

اللهم ىمين

يا ما في حياة الناس من عبر ومواعظ بس اللي ياريت الناس تتعظ

نورتني ويارب دايما

سلام

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

جميل منك انك تقدميلنا النماذج الرائعة دي في زمن اصبحت هذه الشخصيات الجميلة نادرة الوجود

rovy يقول...

رحمه الله واسكنه فسيح جناته
وايضا بارك لسحر تلك الشقيقه الباسله التى اتمنى ان يعوضها الله خيرا
دى ثانى زياره ليه عندك وانا سعيده انى عرفتك .. اتمنى دوام التواصل
دمت بخير فى رعاية الرحمن
تحياتى
rovy

mohra يقول...

قصه جميله جدا و رغم ان هذا الطبيب لم يكن له اولاد الا ان سيرته جعلتك سببا فى ان نسمع عنه و ندعو له...الله يرحمه

الطائر الحزين يقول...

افحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنا وهم لا يفتنون


رحمة الله عليه

son's egypt يقول...

السلام عليكم
جميل نا نسمع عن هذه النماذج التي افنت حياتها في اسعاد الناس وادخال الفرحة في قلوبهم
تحياتي ليكي

محمد سلامة يقول...

تذكرت و أنا أقرأ بوستك الجميل الممثل حسين الشربيني في فيلم جري الوحوش و هو يقول لنور الشريف أن كل بني أدم واخد حقة 24 قيراط بس متشكلين إن كان القدر قد حرمه من الصحة الجيدة و من وظيفة أحلامه و من الذرية إلا أنه أغدق عليه بالرضا و المال الوفير و حب الناس
متشكر أوي على القصة دي

أحمد سلامــة يقول...

حواديت الدكاترة العباقرة المصريين دي مابتنهيش
الاول اشكرك عالاسم الجميل ده لانه فكرني ببرنامج مدمنه في الاذاعة اسمه تسجيلات من زمن فات
مش عارف المدونة دي بالذات هتبقى كلها حديث المعجزات دي
انتي محظوظة انك عيشتي الناس ديك لهم
دي لوحدها حاجة تخلي الانسان ما يبطلش كلمة سبحان الله فى كل وقت

Tamer Nabil يقول...

بجد قصة اكثر من رائعة

تسلمى عليها اختى العزيزة


تحياتى

آلام وآمال يقول...

القصة فعلا عجيبة وغريبة لكن فيها عبر
كتير اوي لمن يعتبر

تسلم ايدك يا دكتورة والله

فرنسا هانم يقول...

تسجيل حضور وسلام

ayman badr يقول...

بجد قصة رائعة جدا وكل ده حصل فى حياة واحد بس من البشر وطبعا ده مثال لناس كتير فى الحياة
مدونة جميلة وشكرا على إمتاعنا
ملحوظة صغنونة: لو ماجيتيش تزورينى فى مدونتى هكلم المسئولين يفقلوا الصيدلية بتاعتك دى ماشى
تحياتى

مجداوية يقول...

السلام عليكم
انا ازاى مجتش هنا قبل كده
رائعة قصصك يا دكتورة

بتحكيها بسلاسة جميلة
ان شاء الله حتبقى ليا زيارات دورية لهنا بعد اذنك طبعا

اراك على خير

مدحت محمد يقول...

الله يرحمه يارب

اد ايه المعاناة اللى عناها وعانتها اخته معاه

ومبتبقاش غير الذكرى الحلوة

ودعاء كل من يعرفه او يسمع عنه

ربنا يرحمه رحمة واسعة من عنده

ويبدله دارا خيرا من داره واهلا خيرا من اهله

نونو يقول...

السلام عليكم يا دكتورة
يا ما في الواقع اغرب من الخيال
باذن الله ينعم بما حرم منه ي الدنيا في الاخرة يارب
رحمه الله رحمة واسعة وتقبله فيمن عنده
تحياتي

Esraa Hamed يقول...

ياااااااه
سبحان الله فعلا
يقدر و يفعل ما يشاء


الله يرحمه و يسكنه فسيح جناته يارب العالمين

تحياتي ...

عصفور المدينة يقول...

أسأل الله وهذا أذان الفجر أسمعه أن يرحمه وأن يثيب أخته الجنان العالية

Geo Amr يقول...

الاول ربنا يبارك فيكى على هذة القصة الحقيقية الرائعة وبجد اهم شخص فى القصة دى هى سحر بجد نعمة الاخت ربنا يبارك فيها ويارب يجعل تعبها مع اخوها يكون فى ميزان حسانتها وبجد شكرا ليكى على هذة القصة الرائعة التى جعلتنى وانا اقرئها كانى اعيش مع ابطالها

كاتب مصري يقول...

>>هل يمكنني دعوتك لزبارة مدونتي المتواضعة جدا والمشاركة غيها بتعليقاتك ولمساتك
أتمنى تليبة الدعوة
في انتظارك
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/

سبهللة عالاخر يقول...

رحمه الله رحمة واسعة
ابكيتينى وانا اقرأ
قصة فيها كتيييير من المعانى
وعلى رأى المثل اللى يشوف بلاوى الناس تهون عليه بلوته

Darsh يقول...

و الله و الله لسه فيه محاربين من الطراز ده في حياتنا

عاش و مات كمحارب

كفاية انه مات مقاتل

الله يرحمه

ابو درويش يقول...

دى اول زياره ليى
مدونه جميله ودمها زى الشربات
ارجو لك التوفيى
السلام عليكم
تحياتى
من ابودرويش

سلطان الغرام يقول...

البوست جميل بس ممكن تبطلي العصبيه في الرد لازم يكون بالك طويا

واتمنني الزياره

نهر الحب يقول...

حلو اوى نماذج بوستك
ويارب نشوف زيها فى مجتمعنا الحالى اعتقد كانت فى كتير من الامور اتغيرت

بوست جميل بالتوفيق يا رب

Doba يقول...

سبحان الله
ليه حكمه جميله وغريبة فى كل حجاة بتحصل

ربنا يبارك فيكى يا دكتورة
تحياتى
هبة

shahy يقول...

الله يرحمة

يارب تفضل سيرتنا حلوة بعد موتنا

تحياتي الكتيرة اوي اوي
ربنا مايحرمنا منك ابدا ومن حكاياتك على طول الحياة

dina يقول...

ياه القصة دى بجد بتقول ان النجاح مش بييجى بالساهل
يا ريت كلنا نبقى فى اصرار الراجل الجميل دا

Esraa Hamed يقول...

في انتظار جديدك

momken يقول...

مع انى مش بحب القصص الواقعيه من باب كل واحد فيه الى مكفيه

لكن القصه مؤثره جدا
ونموزج قوى لتحدى الظروف والاثرار على النجاح والتفانى فى العطاء حتى يتحول العطاء الى متعه الحياه

احزنتينى وامتعتينى
واضفتى للقصه عمق وبعد جديدوكثافه حقيقيه

تسلم ايدك

تحياتى

إيما ( أم البنين) يقول...

فعلا قصة مؤثرة جدا ..
عجبني أسلوب عرضك للقصة ..هرجع لك تاني علشان أقرأ باقي القصص
تحياتي لقلمك

bastokka طهقانة يقول...

سبحان الله


احداث مكتوبة بعناية و سلاسة تظهر فيها حكمة القدر

استمتعت و تاثرت بقرائتها

تحياتي
كلبوزة لكن سمباتيك

ذو الوجه المبتسم يقول...

تحياتى لك
ولاسلوبك فى السرد القصصى المميز
كل اللى اقدر اقوله بجد انى تاثرت به جدا لدرجة انى حسيت بعيونى ؟؟؟؟؟
اللهم ارحمنا برحمتك يارب

مصطفى الجبالي يقول...

سبحان الله ..
انا مش مصدق ان دي قصة حقيقية ..
دي ولا في الخيال ...
جزاك الله خيرا على القصة .....
http://alostazzz.blogspot.com

ba7re يقول...

الله يرحمه

بجد وحشتنى المدونات المميزة
و اللى منها اكيد مدونة حضرتك

A.SAMIR يقول...

ايه يا دكتورة
هي الحياة توقفت ولا ايه؟
فين الجديد على طول الحياة؟

كاشف الاوهام يقول...

فضيحة الفضايح
مش بس حذف كومنتات
لا
دا جهل بالدليل كمان
اة والله
بالدليل - المادى
اتفضلوا هنا
http://scandal--blogger.blogspot.com
تقبلوا اسما تحياتى

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

البقاء لله

دوماً هناك نجوم في الظل
تهب حياتها لتضيئ الطريق لغيرها
الكل هنا متفاني في العطاء
لتتحقق مقولة إلكسندر دوماس
الكل في واحد .. والواحد للكل

تحياتي لهذه الباقة التي وضعتيها على قبر إنسان عظيم أعطى أكثر مما أخذ.. هو وكل رفاقه في الرحلة

وليد

شفقة هانم واحسان بك يقول...

البوست جميل برغم من انه حزين لكن فيه مواعظ وصفات يجب ان نتحلى بها
كل سنة وانتى طيبة

Pengasas: يقول...

مدونة جيدة ومفيدة جدا٠ ونقلت عنوانها إلى قائمة المدونات فى Senarai Blog Dan Web جزاكم الله خيرا

YHYيــوســف الـمصـرى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رمضان كريم يا دكتور ومعلش متأخرة شوية

البوست صراحا مش لاقى اى تعليق عليه غير رحمه الله

تحياتى

مهند يقول...

السلام عليكم
عيد سعيد وكل عام وانتم بخير

مهند المصرى

ROITER يقول...

هيييييه دنيا فانيه و الزمن كباس

نبيل سامي يقول...

لآأدري ......تساقطت دموعي على خدي ...... وكأني ارى نفسي في مرآة.....لكل إنسان مايعذبة ويقتلة في اليوم الف مرة, لايسعني القول إلا ( إنا للة وإنا إلية راجعون)
ولايهمك ....كل عام وانتم بخير

klmat يقول...

قصه مؤثره جدا . لكنها من الحياه
رحمه الله واسكنه فسيح جناته ويصبر زوجته الحنونه واخته سحر ويعوضهما يارب. الابتلاء فى الدنيا ممكن يكون امتحان واللى بينجح فيه ويصبر ويرضى بيحظى بمكانه عاليه فى الآخره وجميل ان تكتبى عنه كى تدوم ذكراه العطره وليكن مثل للاجتهاد والتفوق والرضا والصبر
خالص تحياتى وتقديرى

elsha3er يقول...

بجد حاجة رهيبة بيفكرنى بنابليون مش عارف لية يمكن عشان فى بداية حياته كان نفس القصة بس بجد حاجة لازم الواحد يقتضى بيها

احمد الشاعر

عمرو يقول...

و الله أثرتى فى نفسى مزيج من المشاعر الاٍنسانية اللى فعلا محتاجين نشعر بها فى هذا الزمان اللاهث .. رحمه الله و جعل ما قدمه من خدمات للناس فى ميزان حسناته

Hannoda يقول...

قلبير من مرة خلال القصة
حسيت اني صغيرة قوي
و حسيت ان آلامي و ظروفي تافهة جدا

الله يرحمه و يجزيه خير عن كل اللي قدمه
اسمحيلي اقول اللي قدمه على شكل تعداد

بر بالوالدينو اللي ادى لرضاهم

قلب قادر يحس بتضحية الغير و قادر يقدرها

قدرة على تحمل الاقدار و تقبلها و الخضوع ليها برضةى دون استسلام

أكيد فيه معاني تانية كتير ماوصلتلهاش بكلماتي لكن أكيد قلبي سبق لساني بكتير و أنا اللي مش عارفة أقول

بلدنا فيها حكايات تشرف جدا
كل ما اعرف منهم حكاية بحس بفرحة بتسد ودني عن كل اللي بسمعه ضدها في الغربة

يارب يهون على أهلها و يثبتهم يارب

أشكرك على بوست ذو قيمة كبيرة جدا

تحياتي

ojg يقول...

طيب ايه؟؟
مفيش جديد هنا؟؟
أنا بحب مدونتك دي جداااا
بس للأسف مش بعرف أعلق علي أي موضوع فيها
بجد بحس ان الكلام أبلغ من أي كلام يتقال بعده
كمان ببقى في حالة نفسية غريبة كده بعد كل مرة

ها بقى انتي فين؟
:)

مفكر يقول...

السلام عليكم:::

قصة مؤثرة جداً...جزاكي الله خيراً...

شكراً على زيارتك لمدونتي...

م/ الحسيني لزومي يقول...

شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي

mony يقول...

سبحانك يا رب


ربنا يرفعه في اعلي المارتب في الجنة
الا و هي الفردوس الاعلي انشاء الله

و يجازيكي خير علي ذكرها لنا


جزاكم الله خيرا

شمس النهار يقول...

القصه ادمت قلبي قبل عيني
الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته
آمين

شوكت يقول...

و انا برضه

دي اول زيارة ليا في المدونة

رحمه الله

و فعلا هذه النماذج المضئية المشرقة

تستحق منا ان نبرزها للأجيال

من غير عنـــوان يقول...

أولا شكل المدونة فني جدا وممتاز

القصة تصل للقلب بسهولة من فرط ما فيها من إنسانية

رحم الله الجميع

عاقلة علي ارض الجنون يقول...

ياه بجد :)

الدنيا قد إيه فيها أمل .. بس إحنا نبقي عاوزين نشوفه بس و إحنا نشوفه :)

Tamer Diab يقول...

القصة فوق الروعة
والأروع انها حقيقية ,بجد عشت للحظات وأنا بقرأها في نفس الجو بتاع أسرة الدكتور
الصراحه أنا أول مره أدخل مدونتك وده لأني مدوناتي جديد بس بجد هايلة ربنا يباركلك.

david santos يقول...

Happy New Year...

الحقيقه المصريه يقول...

دعوه للتضامن
لعلك علمت بالحكم الصادر ضدي بغرامه 42.500 الف جنيه
لاني نشرت مستندات تؤكد خطوره شركه تراست للكيماويات ببورسعيد على البيئه وعلى العمال
وعلى امن مصر القومي
لذا ادعوك لزياره المدونه
والوقفوف على اخر التفاصيل
وارجو في حال الاقتناع بما نشرته
ضد الشركه من مستندات ان اجد تضامنا منكم
لان هناك رساله خطيره جدا موجهه للمدونون المصريون
وأنا اول من تلقى هذه الرساله
فأما ان نتكاتف واما سنقول غدا
اوكلت يوم اكل الثور الابيض

تقبل تحياتي تامر مبروك


http://elhakika.blogspot.com/

http://www.elhaqeqa.com/?page_id=1160

===

قلب ينبض بالحب يقول...

وصفك في الاحداث يجعلنا نعيش بداخلها دمتي بكل الخير

قلب ينبض بالحب يقول...

وصفك في الاحداث يجعلنا نعيش بداخلها دمتي بكل الخير

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

دعوه
الأخ العزيز/او الأخت العزيزه
تحيه طيبه
برنامجنا الأذاعى عن النت والمدونات من الأذاعه الرئيسيه لمصر اى اذاعة البرنامج العام يذاع يوميا التاسعه وعشر دقائق صباحا عدا الجمعه
ندعوك لزيارة مدونتنا والتعليق على ما نطرحه من موضوعات وهذه التعليقات تذاع باسماء اصحابها فى حلقات برنامجنا

وبموقعنا رابط بالضغط عليه والأتنتظار قليلا وقت أذاعة البرنامج يمكنك الأستماع الينا
المدونه
http://netonradio.blogspot.com
الموقع
http://dear.to/cairo

Beram ElMasry يقول...

اتمنى زيارتكم لمدونتى وابداء الراى فى الموضوع المطروح ، فلا تتاخروا ولا تبخلو ا بالمشاركة

hamada يقول...

جروب جريدة الصباح العربي بيت المدّونين العربي
http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=78080770039

hamada يقول...

يفتح باب بيت المدونين ذراعيه لكل الموهبين في :
1/ القصة القصيرة
2/ الشعر بشتى أنواعه
3/ الرواية "رواية سنوية سنقوم بنشرها في الجريدة"
4/ المقال الصحفي
إذا وجدت في نفسك القدرة على المشاركة أرجوا التواصل معي على الميل التالي
arabicsabah@yahoo.com
شروط المسابقة
1/ ..............................
2/ .............................
3/ ..............................
لا يوجد شروط الشرط الوحيد هو العمل الجيد , والعمل المحترم البعيد عن الإسفاف
المقالات أرجوا أن تكون تخص الانسان العربي , تاريخه , عاداته وتقاليده , مقالات إجتماعية وثقافية ....
أرجوا التفاعل معنا في الجروب على العنوان التالي
http://www.facebook.com/group.php?gid=45202724108#/group.php?gid=78080770039

حمادة زيدان يقول...

والله كنت حاسس بكل كلمة بقراها ...
القصة مؤثرة اوى وانتى صغتيها بجمال وحرفية عالية جداً ...
مش هكدب عليكي عيني دمعت كتير وانا بقرأ تسلم ايدك

جريدة الصباح العربي يقول...

انتهينا من اختيار الفائزين في مجالي الشعر والقصة القصيرة وذلك لعددنا الأول ولكن مازلنا نرحب بكل الأعمال لأن المسابقة دورية , من يريد أن تصل أعماله من مدّونته الى جمهور القراء فى مصر والوطن العربي , ارسل لنا أعمالك من قصة وشعر وخواطر الى البريد الألكتروني التالي
arabicsabah@yahoo.com
كما نرحب بمقالاتكم التي ستنشر فور ارسالها على جروب الجريدة وستصبح مفتوحة لمناقشتها بين القراء ... تابعونا على جروب الجريدة
http://www.facebook.com/group.php?gid=78080770039
انتظرونا قريباً في الاسواق
تحياتي
الصباح العربي

هديـــل الـروح يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قصه مؤثره جدا
ربنا يرحمه وان شاء الله يعوضه خير فى الجنه بقدر ما صبر على الابتلاء فى الدنيا

هديـــل الـروح يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قصه مؤثره جدا
ربنا يرحمه وان شاء الله يعوضه خير فى الجنه بقدر ما صبر على الابتلاء فى الدنيا

لاسع افندى يقول...

احييكى على تقديم نماذج مشرفه فى زمن عز فيه مثل هؤلاء


تحياتى وتقبلى مرورى

mostafa rayan يقول...

ارى انه لم يكن هناك داعى لتغيير الاسماء فهذه شهادة فخر يفخر بها كل من يقرأها
لك كل التحيه

عمادخلاف يقول...

قصة جميلة ورائعة يادكتورة
ارجو التواصل وسوف اعود مرة ثانية وثالثة ومليون الى المدونة لكى ارى الجديد فى عالمك القصصى
الى امام دائما
ارجو التواصل

ماجد القاضي يقول...

جزاك الله خيرا على العرض الجميل..

أرى أن على كل منا واجب إبراز قصة كفاح واحدة على الأقل في محيطه (وهي لا بد موجودة، إن لم تكن أكثر من قصة)..

فأصحاب تلك القصص لن يكتب عنهم الإعلام.. لذا فلنخلدهم نحن المدونين.. لعل قصصهم تظهر يوما إلى النور.

تحياتي.

الفهد الجريح يقول...

لا تعليق